onsdag 29 oktober 2014

Drakar stiger i motvind.....

Hej igen!
Drakar stiger i motvind - sa en kollega till mig igår....först blev jag lite förnärmad och tänkte; vadå drake??! Nu har jag reflekterat kring vårt samtal och kommit fram till följande:

Varför är det så svårt att skapa stabil och likvärdig skolutveckling i våra skolor och kommuner? Ja - det är svårt och komplext säger många....jag håller med...men varför händer det inte mer på bred front - vi har fortfarande kvar våra eldsjälar och öar av goda exempel, öarna har förvisso blivit fler och också större hos oss i Falkenberg - det är bra!!

Jag hamnar återigen i ledarskapet och inser att våra verksamheter med den styrning vi har idag - som ställer krav på snabba resultat och kraftfulla åtgärder, vilket är helt rätt! Men resultaten som bygger på förändringar av grundstrukturer och värdegrundsfrågor - tar lång tid att förändra!!

Det är inte alltid så lockande att vara chef i en verksamhet där långsiktighet och tålamod kombinerat med driv och höga förväntningar på alla medarbetare, inklusive sig själv - är förutsättningarna för framgång....Det är lätt att ge upp när den positiva uppmuntran är obefintlig och de beslut som måste verkställas för att nå ännu bättre resultat - tär på ett redan ansträngt förtroendekapital mellan chef och medarbetare! Alla vill vara omtyckta och populära chefer - men enbart populäritet skapar inte förändring och förnylese!!

Därför tänker jag på mig själv såsom "draken som stiger i motvind" - jag fortsätter att springa i motvinden eftersom jag vet att draken kommer att lyfta!!:-)

Alla ska lyckas!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar