Förändring, utveckling, förbättring - kvalitetshöjning - resultatförbättring...
Vilken förändringsstategi har vi i Falkenberg valt att arbeta utifrån?
Vår förändrings strategi:
Det innebär att vi måste förhålla oss till detta vid
förändringsarbetet och låta verksamheterna arbeta vidare trots att vi ändrar i
delar- under pågående verksamhet.
Inför införandet av IT som strategi för förändring gav
politikerna oss förutsättningen att ekonomisk ram inte skulle förändras.
Detta innebar att varje verksamhet tvingades se över hur resurserna användes
och vad man skulle ”ta bort” eller ”sluta göra” i och med införandet av
datorerna. En 4 års modell där skolan fick stå för 25% av kostnaden första året
som ökade till 50% året därpå osv. för att efter år fyra vara helt finansierat
av den enskilda skolan.
En förändring av andra graden eller en mer djupgående
förändring var grunden för att arbeta med denna styrning och strategi.
Parallellt med implementeringsarbetet ute på skolorna
påbörjades en extern genomlysning av verksamhetens ekonomi, styrning och
ledning påkallad av kommunstyrelsen. Ungefär samtidigt gjorde Skolinspektionen
en översyn av kommunens skolverksamheter. Dessa båda utvärderingar låg sedan
till grund för en större omorganisation av ledningsfunktionen - rektorerna på
skolorna och förskolorna. Utvärderingarna visade också på att ekonomi och
verksamhet behövde få strukturer för att mer systematiskt planera-genomföra och
utvärdera och analysera verksamhetens resultat. Allt detta arbete har pågått
under tiden som En-till-En projektet har utvecklats och utökats till allt fler
delar av verksamheten i Falkenbergs skolor.
Strategin har byggt på att hålla alla bollar i luften
samtidigt som förändringar har pågått – mycket tid har lagts på samtal och
möten för att möta oro och ängslan inför förändringarna.
Möten, som i efterhand, har givit god utdelning och en god
grund att bygga vidare på i organisationen.
Vi fortsätter vårt arbete som inte
på något vis är färdigt och avslutat utan egentligen påbörjas varje gång vi
utvärderar en genomförd insats och analyserar hur resultatet står sig i
jämförelse med förväntat resultat. En självförnyande förmåga som bygger på ett
sjävkritiskt granskande förhållningssätt till uppdraget.
Hur lång tidsperiod handlar detta om?
2007 - pågående....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar